Прокуратура України становить єдину систему, на яку, серед іншого, покладається нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян (пункт 4 ст. 121 Конституції України)
Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України «Про прокуратуру» прокурор, здійснюючи нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян, наділений багатьма правами, зокрема: у будь-який час за посвідченням, що підтверджує займану посаду, відвідувати місця тримання затриманих, попереднього ув’язнення та будь-які інші місця, в яких особи примусово тримаються згідно з судовим рішенням або рішенням адміністративного органу; опитувати осіб про умови їх тримання та поводження з ними; перевіряти законність наказів, розпоряджень, інших актів відповідних органів і установ; вимагати від посадових чи службових осіб надання пояснень щодо допущених порушень, а також вимагати усунення порушень та причин і умов, що їм сприяли, притягнення винних до передбаченої законом відповідальності; тощо.
Зміст прокурорського нагляду складає заснована на законі форма державної діяльності спеціально уповноважених суб’єктів (виключно прокурорів), спрямована на попередження, виявлення і припинення порушень законів з метою забезпечення верховенства права та єдності законності, а отже, гарантування конституційних прав і свобод громадян та інтересів суспільства і держави, які охороняються законом. Прокурорський нагляд заснований на принципі публічності, є владним і цілеспрямованим, має на меті досягнення позитивного результату - недопущення або усунення порушення законності, а також їх попередження, а в цілому - забезпечення режиму законності і правопорядку.
Прокурорський нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян, як галузь нагляду, поділяється на дві складові: 1) нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах (або нагляд за додержанням законів при виконанні кримінальних покарань); 2) нагляд за додержанням законів при застосуванні інших (окрім кримінальних покарань) заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян. Ці підгалузі відрізняються за: а) колом нормативних актів, що регламентують діяльність піднаглядових об’єктів; б) специфічними особливостями діяльності і органами, що застосовують примусові заходи; в) статусом осіб, до яких ці заходи застосовуються.
Потрібно зауважити, що прокурорський нагляд має здійснюватися не лише в органах і установах виконання покарань, але і в кімнатах для затриманих та доставлених чергових частин, ізоляторах тимчасового тримання, слідчих ізоляторах органів внутрішніх справ, спеціальних закладах охорони здоров’я, тощо.
Пріоритетними напрями діяльності органів прокуратури у вказаній сфері є забезпечення додержання: конституційних прав і свобод людини, громадянина, іноземців та осіб без громадянства у місцях тримання затриманих, установах попереднього ув’язнення, виконання покарань та інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи відповідно до міжнародних норм і стандартів, ратифікованих Україною, а також належного розгляду та вирішення заяв, клопотань, скарг і пропозицій ув’язнених і засуджених; законодавства, спрямованого на запобігання катуванням та іншому жорстокому поводженню із затриманими, взятими під варту та засудженими; режимних вимог, порядку та умов тримання затриманих і взятих під варту осіб, відбування покарань засудженими; законів під час провадження оперативно-розшукової діяльності оперативними підрозділами Державної кримінально-виконавчої служби України; законів у сфері запобігання і протидії корупції у піднаглядних органах та установах; законів при застосуванні заходів впливу за адміністративні правопорушення; законів при виконанні покарань, не пов’язаних з позбавленням волі.
При здійсненні перевірок прокурори повинні обов’язково проводити особистий прийом осіб, які перебувають у піднаглядних установах, та приділяти особливу увагу забезпеченню адміністрацією їх права звертатися із заявами і скаргами, запитами на інформацію до будь-яких органів, установ, організацій та посадових осіб.
Таким чином, у сучасних умовах прокурор фактично залишається єдиним, хто наділений державою достатньо широкими повноваженнями для своєчасного виявлення та негайного усунення порушення законів в установах виконання покарань та інших примусових заходів, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян. Саме діяльність прокурора є гарантією захисту прав ув’язнених, їх матеріально-побутового забезпечення, своєчасності та якості надання медичної допомоги, запобігання фактам катувань та іншого жорстокого поводження. Така тенденція й надалі повинна зберігатися у розвитку національного законодавства, яке регулює діяльність прокурора у зазначенійсфері.
К.О.Мартиненко, прокурор Сєвєродонецької місцевої прокуратури
- Войдите на сайт для отправки комментариев
Последние комментарии
6 лет 39 недель назад
6 лет 39 недель назад
6 лет 39 недель назад
6 лет 40 недель назад
6 лет 40 недель назад
6 лет 40 недель назад
6 лет 40 недель назад
6 лет 41 неделя назад
6 лет 41 неделя назад
6 лет 41 неделя назад